Tack till läsarna

Från Svensk Bokhandel

Från Svensk Bokhandel

Augustin Erba har nu avslutat arbetet med Ensamhetens broar och kommer under hösten fortsätta arbetet med uppföljaren Ensamhetens stad och avsluta Journalisthandboken.

“Jag arbetar fortfarande halvtid på Sveriges Radio och hoppas skriva färdigt båda böckerna före jul”, säger Augustin Erba.

Hur tycker du att din debut har gått?

“Naturligtvis hade jag hoppats att det skulle märkas att jag lagt ner ett enormt arbete på Ensamhetens broar, men jag hade aldrig vågat tro på vare sig så många eller så positiva recensioner. Debutanter för ofta en undanskymd tillvaro. När sedan SvD valde ut Ensamhetens broar till en av vårens 25 mest hyllade böcker, och jag hamnade i sällskap med Oates, Hustvedt och Bolano, då blev jag stolt.”

Vad är du gladast över?

“Att så många människor som jag inte känner tagit sig tid att SMS:a och mejla till mig om att de ha läst boken eller kapitlen som trycktes i tågtidningen Kupé. Jag skriver visserligen för min egen skull, men jag är väldigt tacksam för alla vänliga ord och all uppmuntran.”

Augustin visar ett handskrivet brev med darrig handstil.

“Det här är en 90-årig kvinna som skriver att boken fått henne att fundera över sina val i livet och försonas med dem. Jag ska spara det här brevet hela mitt liv.”

Kommentera

