Möt Augustin Erba på bokmässan

Torsdag 24/9 kl. 14.00-14.30 intervjuas Augustin Erba i montern hos Albert Bonniers förlag (B02:02). Han kommer att prata om sin nya bok, Ensamhetens broar, och de reaktioner han fått.

– Flera kvinnor har pratat med mig om hur de tycker att de plötsligt förstått vad männen hållit på med i alla dessa år, säger Augustin. Männen däremot, de förhåller sig till boken. Många säger att de känner igen sig. Just sådär var det, säger de. Andra män gillar inte att jag gett en bild av män och manlighet som de helst velat låtsas som att den inte finns.

Augustin kommer också prata om hur han ofrivilligt hamnat mitt i en strömning som beskriver och problematiserar den vardag som många unga män hamnar i.

-Genren militära berättelser har varit död i Sverige, men det spelade ingen roll för mig eftersom jag skriver de böcker jag måste skriva – oavsett vad som är trendigt. Därför känns det märkligt nu när en dansk soldats bekännelse blir stora nyheter eller att Generation Kill blev så populär i Sverige. Kanske har det att göra med att Sverige och svenskar verkar genomföra regelrätta strider i Afghanistan.

Du kan också träffa Augustin Erba på seminariet ”Jag har debuterat” (Torsdag i G4 kl. 12-12.45) då han, Kevin Frato och Kalle Dixelius från Debutantbloggen ger goda råd för den som vill skriva böcker och bli antagen. Marianne Cedervall kommer också delta i seminariet som leds av Jessika Gedin. På debutantbloggen hittar du mer information om den föreläsningen. Göteborgs-Postens tankar om seminariet finns här.

Kommentera

