Augustin har skrivit Bröllopsnovellen. ”Kärlek i kronprinsessans tid”

Augustin Erba har nu sällat sig till den antika traditionen att låta sig inspireras av ett kungligt bröllop. På onsdag 26 maj kl. 18.00 läser han sin nyskrivna bröllopsnovell i Ekoteket på Kulturhuset i Stockholm. Dessutom blir det boktips inför sommaren med Vi Läsers bokdoktor Nina Frid.

Varför har du skrivit en novell inför bröllopet?

Jag vore väl inte författare om inte bröllop inspirerade mig. Illiaden och Romeo och Julia och tusen andra berättelser handlar om bröllop eller inställda sådana. Bröllop lyckas ju samla många människor, med olika syn på både kärlek och brudpar, på en och samma plats. Bröllopsfester blir en del av vår gemensamma historia med våra vänner. Och med tanke på att hälften av alla bröllopspar så småningom skiljer sig finns en föraning om tragedi. Det gillar jag.

Poeter har ju vägrat skriva kärleksdikter inför bröllopet, varför vägrar du inte skriva noveller?

Jag hoppas att min text har en inneboende kraft som kan spränga den kontext i vilken den är skriven. Jag tycker att poeterna gick miste om en chans – om hundra år är bröllopet bortglömt, men dikten lever kvar.

Apropå sprängning, vad handlar novellen om?

Jag vill inte berätta för mycket, men den avslöjar en italiensk sammansvärjning inför bröllopet.

Om man inte kan ta sig till Kulturhuset, var kan man läsa novellen?

Jag har inte någon novellsamling på gång – i alla fall inte inom överskådlig tid, så jag får återkomma om det.

Kommentera

