Augustin jourhavande medjournalist nästa vecka.

Augustin Erba kommer blogga på Norstedtsbloggen mellan 13:e och 19:e september och kommer då att svara på mejlfrågor från journalister, skribenter och journaliststudenter som har bekymmer i sin vardag.

– Man ska göra något vettigt av sin tid i etern, vare sig det gäller bloggar eller något annat. Så när Norstedts undrade om jag ville gästblogga tänkte jag pröva modellen med jourhavande medjournalist.

Vad går det ut på?

– Journalister, skribenter och studenter mejlar mig en fråga på augustin.erba@gmail.com och jag svarar i bloggen.  Givetvis anonymiserat. Förhoppningsvis hjälper det någon.

Vilken slags frågor har du svar på?

– Det kan handla om att få till en intervjufråga, eller få ordning på skrivbordet eller hur man säljer in artiklar som frilans. Eller smarta sätt att söka jobb, lägga upp reportaget och planera sin tid.

Augustin Erba kom i dagarna ut med boken Så blir du en bättre journalist (och gladare) – handfasta råd om karriär, kreativitet och kärlek på jobbet”.

Måste du vara så pretto och göra något seriöst av din vecka på Norstedts, kan du inte bara blaja om vad du äter och vilka kändisar du minglar med, kanske lite om vilket hårschampo du föredrar.

– I kapitlet om bloggar i min bok om hur man ska jobba med bloggar, så har jag skrivit att det viktigaste är att man har något att säga. Och i kapitlen om varför man skriver överhuvudtaget har jag avkrävt läsaren att vara engagerad i det hon gör. Jag försöker leva som jag lär.

Just nu bloggar Maria SvelandNorstedstbloggen och Augustin Erba tar över stafettpinnen på måndag morgon.

Du kan ju inte bara svara på frågor hela veckan. Vad ska du göra mer?

– Jag kommer att lotta ut ett exemplar av boken bland de som mejlar till mig. Och sen, om jag har nerver, ska jag avslöja hur TV4 smög in hårdporr på bästa sändningstid för att höja tittarsiffrorna. Det är en fascinerande historia med några av sveriges mest kända journalistnamn inblandade. Jag hamnade själv i den soppan. Eller så sparar jag den historien till nästa upplaga av boken. Eller mina memoarer. Vi får se.

”Så blir du en bättre journalist (och gladare)” finns att köpa på bokus.se och i välsorterade bokhandlar.

2 reaktioner på ”Augustin jourhavande medjournalist nästa vecka.

Kommentera

