Att göra det mesta av sin tid och slippa prestationshets

Augustin Erba svarar under
denna vecka på frågor om journalistik
Norstedtsbloggen. Här är frågorna från torsdagen:

Augustin. Fråga: Det är en väldig hets därute. Man ska jobba på ett spännande ställe, landa stora jobb varje dag och ständigt ha ett ess i rockärmen. Får man vara bekväm som journalist och nöja sig med att gå till jobbet, göra sina två-tre artiklar och sedan åka hem med gott samvete? Min fråga är alltså; hur mycket bör man som journalist piska sig själv att prestera?
Vänliga hälsningar
Nina

Hej Nina,
Att hitta en rimlig arbetsmängd är beroende av en massa olika faktorer och vilken person du är. För somliga är att “piska sig själva” att arbeta dygnet om. För andra är det att börja jobba redan 9.30 på förmiddagen. Jag kommer med några funderingar här, och känner du inte igen dig, så hör av dig igen.

– Var i karriären befinner du dig? Om du är nyutexaminerad och bor i Ödemarken kanske du tycker att det är värt att jobba hårdare under en period för att få bättre arbetsuppgifter eller en bättre arbetsplats. Ungefär som att leva på burkravioli i en månad för att kunna åka till London en helg. Om du redan har ditt drömjobb gäller det att hitta en arbetsnivå som gör att du kommer hem och är stolt och nöjd över vad du har gjort och inte gråtfärdig av utmattning.

 – Hur ser ditt liv ut? Mitt i skilsmässan eller bebisåren eller förälskelsen är det synd att jobba ihjäl sig. Säg som det är till chefen, det är bättre än att maska. Prioritera i ditt liv. Småbarnsföräldrar är ofta bra på att disponera sin tid, eftersom de inte kan såsa kvar efter att dagis har stängt. Så även om du inte är kvar på jobbet, ha inte dåligt samvete – du kan ha fått minst lika mycket gjort som de som jobbar dygnet runt.

– Var är du om tio år? Ha en plan för vad du vill göra framöver. Även om ditt mål är att vinna journalistpris i parti och minut, så är det ingen som orkar ligga på topp hela tiden. Se till att du har metoder för en hyfsad lägstanivå. Fatta strategiska beslut: “Den här storyn ska jag lägga allt på – den har potential.” “Den här storyn nöjer jag mig med att göra ut.” “Den här får någon annan göra, som redan har läst in sig.”Ingen mäktar med storverk varje dag.

Jag tycker själv det är svårt – mitt grundtillstånd är att jag inte tror att jag duger om jag inte tvingar mig att överprestera. Ett av sätten jag hanterar det på är att jag har en kom-ihåg-lista lätt tillgänglig. På den har jag skrivit upp de bra saker jag gjort de senaste åren. Då tycker åtminstone jag att det blir lättare att leva med de där dagarna då allt känns motigt och jag inte orkar mer än bara göra det jag måste.Och skriv inte den där listan när du är trött, för då kan den bli lite kort. Skriv den när du känt dig som en succé åtminstone någon del av dagen.

@augustin_erba Jag undrar vad jag ska göra av all dötid när jag väntar på att folk ska ringa tillbaka. Kreativa förslag mottages tacksamt…
Tove

Hej Tove,
Om du är hyperambitiös skaffar du ett speciellt projekt – det kan vara allt ifrån ett gräv till att lära dig arabiska som du tar itu med under dina överblivna minuter. Det tar  tid att skifta mellan olika aktiviteter, så om du ska vara framgångsrik behöver du ha förberett dig.

Så här gör du: dela in din uppgift (t ex grävet) i femtio små enheter som du sorterar efter tid som går åt: Intervju med kriminell politiker 2 h, mejla pressekreteraren med förslag på intervjutid 5 min, rita dramaturgisk kurva för reportaget 10 minuter, läsa ett kapitel i boken företagekonomi osv.
Då kan du alltid, utan startsträcka, göra något vettigt av din dötid. Se till att du har listan tillgänglig i din anteckningsbok, telefon eller iPad. Detta för den hyperambitiösa.

Det finns annat du kan göra: koppla din fasta telefon till mobilen, så du inte är fastlåst vid skrivbordet och ta en promenad runt din arbetsplats (eller huset om du jobbar hemifrån).

Du kan sätta upp en plansch på väggen med rörelser du ska göra för att slippa musarm och göra dem varje gång du har dötid.

Eller hämta en kopp te till någon medarbetare du tycker om och som ser stressad ut.

Du skulle också kunna städa ditt skrivbord. Här har jag lagt ut hela kapitlet om skrivbordrensning för läsning.

Jag hoppas det var till hjälp.

/Augustin

En reaktion på ”Att göra det mesta av sin tid och slippa prestationshets

Kommentera

