Augustin Erba skriver Radiosex

Radioteatern har en serie med erotiska berättelser som sänds vid midnatt mellan lördagar och söndagar i P1. Nu på lördag sänds ”Sex 5.0” specialskriven för Radioteatern av Augustin Erba.  ”Sex 5.0” utspelar sig i en framtid, när äktenskap är moderniserat till projekt, när ordet ”Windows” är en svordom och när alla män själva kan bestämma längden på sitt kön.

– Jag är så djupt nerbäddad i  mitt tunga romanprojekt, säger Augustin Erba, så ett av mina nyårslöften var att hitta skrivglädje. Radioteaterns förfrågan piggade upp mig. Sex är eländigt svårt att skriva, så det var inte utan att jag fick prestationsångest.

Att Augustin Erba valde att skriva en framtidsskildring var också en konsekvens av lusten att skriva.

– Det mesta bra som skrivs just nu har en verklighetsanknytning, vi vill tro att något har inträffat för att bli engagerade; jag ville skapa en dubbel utmaning när jag skrev om sex. Går det att engagera sig i något som ännu inte har inträffat?

Sex 5.0” är Augustin Erbas första text för radioteatern och sänds natten mellan den 5e och 6e mars. Du kan lyssna på några tidigare avsnitt av Radiosex här. Andra som skrivit radiosex för Radioteatern är Mara Lee, Peter Kihlgård, Bengt Ohlsson och Marika Lagercrantz.

En reaktion på ”Augustin Erba skriver Radiosex

Kommentera

