Våld, sex och psykiska funktionsnedsättningar. Och så piken till Janne Josefsson och Uppdrag Granskning. Världshistorien går loss!

Inspelning i den nedlagda tingsrätten i Sunne.

Inspelning i den nedlagda tingsrätten i Sunne. Från vänster till höger: Jakob Hultcrantz Hansson, skådespelare Västanå Teater, Jan Cruseman, ljudtekniker Världshistorien, Adriana Savin, skådespelare Västanå Teater, Augustin Erba, Tomas Åhnstrand, skådespelare Västanå Teater.

Det har varit ett jäkla liv kring Världshistoriens kortpjäser på sistone. Här är några av pjäserna som Augustin Erba skrivit och regisserat:

* Pjäsen som drev med gubbkulturen på Uppdrag Granskning kallades elak, gemen och – av andra – sjukt rolig: http://bit.ly/vh0325

(Den inspirerades av Rodolpho Walsh, den grävande journalistikens fader)

* Pjäsen som utgav sig för att vara en pjäs, men som i själva verket var autentiska klipp. Vem bestämmer egentligen vad som är fiktion eller inte? ”Det gör jag”, sa Augustin och publicerade en pjäs som fiktion, trots att somliga skulle hävda att den var en dokumentär. Diskussionen om ”Call Girl”, om Noréns dagbok och mycket annat fick sin yttersta konsekvens. Men pjäsen om  Harald Edelstam har blivit en av de mest nedladdade pjäserna. I en tid när vi försöker skicka bort så många som möjligt och bevaka våra gränser, var det fiktion att höra en svensk diplomat gå i handgemäng mot chilensk polis för att rädda en för honom okänd kvinna, och – ta henne till Sverige: http://bit.ly/vh0317A

* Ett ungt par åker på drömresan till Israel. Kanske borde de nygifta pratat lite mer mellanöstern-politik innan de gifte sig? När de fastnar vi gränskontrollen upptäcker de helt nya sidor av varandra: http://bit.ly/vh0330A

(Den inspirerades av Bassem Tamimi, palestiniern som av Amnesty kallats samvetsfånge)

* En av de mest absurda pjäserna hittills handlar om gräsets envälde i gräsmattan. En ”trädgårdsterrorist”, som en lyssnare uttryckte det, besöker en handelsträdgård och vill köpa ogräs för att slippa vara slav under gräsklipparen. Lyssna på när han kommer in och försöker köpa Kers (eller Kirskål): http://bit.ly/vh0328A

(Inspirerad av Maikel Nabil Sanad, som protesterade under den arabiska våren)

* En av de bästa pjäserna hittills i år, enligt flera lysssnare, är pjäsen där Syrien kommer till Sverige. När vi försöker blunda för allt som pågår ställs allt på sin ände när de döda barnen inte ligger på en dammig grusväg till Aleppo, utan i medelklassens kylskåp. Tio minuter våld och sex för den som inte är rädd för att bli utmanad. Dessutom bjuder vi på nyordet ”Intimservice”: http://bit.ly/vh0323

(Inspirerad av den syriske journalisten Mazen Darwish som ”försvann”)

* Världshistorien blev inbjuden till kulturutskottet i riksdagen och genom en lycklig slump handlade också den dagens pjäs om ett besök hos politikerna. Många retade sig på att polisen i pjäsen hade fel om Ådalen (det var militären som sköt, och inte poliserna), men polisen hade sin verklighet – och politikerna sin. Radioteaterchefen Stina Oscarson spelade upp Augustins pjäs för politikerna: http://bit.ly/vh0321A

(Inspirerad av teologen Beyers Naudé som tog strid mot apartheid efter massakern i Sharpeville)

* En pjäs som inte fått så mycket uppmärksamhet är den som handlar om Raoul Wallenberg när han sitter i sovjetiskt fängelse. Den är inspirerad av Per Anger och har en lågmäld känsla: http://bit.ly/vh0319 (Även om pjäsen är inspelad i fängelsematsalen på anstalten i Luleå.)

* Och så den som flera på redaktionen valt som sin favorit hittills: Den brutala pjäsen om Dr Mengele på jakt efter människor att experimentera på. Inspelad med Teater Barda, med skådespelare med psykiska funktionsnedsättningar, blev det en påminnelse att frågan ”Vad är det för fel på dig?” borde ha gått ur tiden för länge sedan: http://bit.ly/vh0326

(Inspirerad av Angela Autsch, kallad Auschwitz ängel)

Världshistorien går vidare. Gilla gärna sidan på Facebook! Eller besök sajten på Sveriges Radio.

Världshistorien i P1 sänds varje dag i FM och på webben under hela 2013. Det är Radioteaterns tolkning av 365 människor ur Raoul Wallenberg-kalendern, som satt sin tillvaro på spel för mänskliga rättigheter, yttrandefrihet och demokrati.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s