Recensioner och priser

  Grannar (antologi)

 

”Novellerna om grannar ger mig små stötar av estetisk vällust”

Maria Schottenius, DN 170327

”Augustin Erbas galna men finurliga allegori om draken i berget, och den masspsykos den utlöser, är inte heller den spikrakt bunden till begreppet granne, men utgör å andra sidan en plågsamt välfunnen illustration av vår tids skenande polarisering av debatten och allt vad det har medfört av ”fake news” och alternativa fakta.”

Anna Lindblom, Skånska Dagbladet 170315

”Mest drabbas jag av Augustin Erbas säregna novell om en flicka och en grannpojke och om något som kastar om hela samhället. Det händer märkliga saker i ett bygge vid ett berg i staden och snart blir fler och fler övertygade om att det är en drake som bor inne i berget. Novellen kan läsas som en obehaglig allegori över samtiden.”

Cecilia Alstermark, Kommunalarbetaren 170320

”Tillsammans bildar de nio kloka och subtila bidragen en mångfacetterad, växelvis sorglig och rolig karta över grannlandskapets oundvikliga problem”

Mikkel Bruun Zangenberg, Weekendavisen 170412  (Danska och betallänk)

Version 2 (1)

”Grannare än så blir det inte”

Femina, 1704

 

Dec 2015 : Augustin Erba tilldelas det litterära Samfundet De Nios julpris.

 Blodsbunden  Blodsbunden

Ur Svd: Augustin Erbas Blodsbunden recenseras

Ur Svd: Augustin Erbas Blodsbunden recenseras

”Augustin Erba är svaret på 00-talets många desperata efterlysningar av nya svenska episka berättare, det visade han redan med debuten. Han gör inga avancerade piruetter med språket, det är bara självklart glasklart, men det skiner igenom i varje välskrivet och lättflytande stycke att han älskar att berätta. […] Trots alla urtunga ämnen – förtryckande föräldrar, fattigdom, mobbning (som vuxna inte ser), klasskillnader, segregering, sorg, förskräckande ärftlighet och såriga kärleksrelationer – är den här boken paradoxalt nog en enormt lustfylld läsupplevelse. […] Han är värd en Augustpris-nominering enbart för [ansträngningen]. För vilket resultat det har givit! Det här är en bok som jag innerligt hoppas når många läsare.”
Lina Kalmteg, SvD 151017

”Jag gråter under läsningen, men känner ändå hopp när jag kommer till upplösningen. Det var länge sen en roman berörde mig så djupt.”
Sara Abdollahi, Sveriges Radio Kulturnytt 20151015

”…en mycket fint lagd mosaik, med relevanta frågeställningar […] Världar ska kollidera och läsaren dra efter andan.”
Conny Palmkvist, Sydsvenskan 20151013

”…en gripande familjekrönika och ett insiktsfullt vittnesmål över välfärdssamhällets nedmontering.”
Kristofer Flensmarck, BTJ-Häftet 22, 2015

”…med sina 539 sidor [känns den] aldrig lång. Augustin Erbas gestaltning har något rent, klart och okonstlat över sig. Inget är onödigt och allt är väl utmejslat och nogsamt skrivet.”
Hanna Gedvik, Göteborgs-Posten 20151014

”…en historisk berättelse om hur det politiska blir personligt. Ett allvarligt förslag om hur vi skapar lyckligare riken. Den kommer att få många, många läsare.”
Ulrika Milles, DN 20151013

”…tajt, klaustrofobisk, uppslukande.”
Camilla Carnmo BT 20151018 

”…en smärtsam och kärleksfull bok. Och underhållande. [..] Och även när klockan är för mycket tänker jag: bara ett kapitel till.”
Maria Hagström, Situation Stockholm 20151111

”[Blodsbunden] visar än en gång skärpan och fingertoppskänslan hos denne tv- och radioman och författare. Det kyligt registrerande vardagliga språket och den snabba berättartekniken står i bjärt kontrast mot det smärtsamt berörande innehållet. Och där sitter man. Bedövad och förlorad […]”
Inger Dahlman, Norrköpings Tidningar 20151015

”Augustin Erba skapar förbindelser som bara stora berättare kan. […] Blodsbunden är en fängslande roman med sin lakoniska humor och sin djupa medkänsla […]”
Jan-Olov Nyström, Norrköpings Tidningar 20151119

Vinter i P1

Efter att Agnes Wolds Sommarprogram blev ett av de mest delade genom tiderna, röstades Agnes Wold till Vinterpratare 2014. Augustin Erba producerade även detta program.

”Och jag föreslår följande: Om du bara ska lyssna på en enda kvart radio i ditt liv så låt det bli Agnes dragna lans för kvinnor som slutat ägga. Sommaren 2013 förlöste Liv Strömquist kvinnor med sitt program om mens. Agnes gör detsamma för kvinnor överallt 2014. 
Agnes Wolds Vinter är ungefär lika personligt som en niokronors toalettborste från Ikea. Och jag älskar det.” Malin Wollin, Aftonbladet

Lyssna på programmet här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/479149?programid=2071

Skärmavbild 2014-08-11 kl. 19.46.21Sommar i P1

2014 producerade Augustin Erba fyra Sommarprogram.

Agnes Wold, överläkare och professor i klinisk bakteriologi.

”Det vi (…) bjuds på är en feministisk historievandring genom samhällskroppen, varvad med hennes egen kamp för att få forskarvärlden att sluta diskriminera kvinnor. Stundtals är det spännande som en deckare. Som en forskarvärldens svar på Erin Brockovich lyckades Agnes Wold tillsammans med kollegan Christine Wennerås i mitten av 90-talet visa hur Medicinska Forskningsrådet systematiskt diskriminerade kvinnor vid antagningen till forskarassistenttjänster. ” Jonathan Jeppson, Aftonbladet

”Roligast är Wold när hon slår ihjäl några medicinska myter. Här vågar hon också vara kontroversiell, som i ”sanningar” om naturliga produkter kontra kemiskt framställda (kemiskt är bättre än naturligt), amning (hjälper inte mot allergi) och vikten av sömn för immunförsvaret (noll betydelse).” Tobias Brandell, Svd

”Efter alla sommarens egocentrerade sommarprat är det befriande att för en gångs skull få lyssna till en person som inte brinner för sig själv utan för vad hon håller på med.”, Nana Håkansson, Helsingborgs Dagblad

Lyssna på Agnes Wolds Sommarprogram här: http://t.sr.se/1zr18gL

Åsa Larsson, deckardrottning

”Hon går på vingliga deckardrottningklackar, ser förväntningar stegras – men det som hörs mest är det som är svaret på gåtan: Man måste vattna både ogräset eller blommorna. Hon gör det så pass bra att vi blir sömnlösa för vi känner skräcken som vi trodde vi kunde känna bara när vi var barn. Den gränslösa känslan parar hon så sömlöst ihop med skrattnödigheten att jag ivrigt väntar på när hon gör om sitt sommarprogram till en bok.” Stig Hansén, Helsingborgs Dagblad

”Det är underbart att höra henne berätta om hur föräldrarna viskade på meänkieli, tornedalsfinska, till varandra. Själv kan hon bara sjunga på det språket, visor som hennes far lärde henne.” Britta Svensson, Expressen

”Åsa Larssons sommarprat, framfört med en kärleksfull norrländsk anstrykning, handlar till syvende och sist om det som är väsentligt i livet.” Bo W Jonsson, Borås Tidning

Lyssna på Åsa Larssons Sommarprogram här: http://t.sr.se/1xY1rPD

Evabritt Strandberg, skådespelerska och sångerska

”Evabritt Strandberg blir aldrig intetsägande eller självgod. Istället får vi en djupare förståelse för henne som människa, musikälskare och livsbejakande scenpersonlighet. Musiken används skickligt som dramatisk förstärkning. När Vivaldi spelas för Widerberg ryser jag. Likaså när Mackie Kniven tillägnas Ingmar Bergman. Här har ni ett litet stycke svensk teaterhistoria berättat av ett fullblodsproffs. En elegant framförd enaktare där budskapet inte sällan förmedlas mellan raderna.” Maria Domellöf-Wik, GP

”Evabritt Strandberg är en begåvad jävel. Hon vet att fylla ljudrummet som är hennes. Hon pratar yvigt och passionerat och vid ett tillfälle faller något i golvet och hon får ta om meningen. Är man skådespelerska så är man och så blir sommarpratet därefter. Engagerat, kryddigt, saftigt.” Malin Wollin, Aftonbladet

”Evabritt Strandberg är naturligtvis skådespelerska och sångerska framför allt. Inte en replik eller pausering sitter fel. Men vad gör det, när hon är så njutbar att lyssna på? Och lyssnar man riktigt noga så finns det ställen där skådespelerskan lämnar plats för den privata människan. När hon berättar om hur den högt älskade mamman föll ihop under dotterns föreställning av ”Cabaret”; när applådåskorna först verkade utebli men sedan aldrig ville sluta efter Brel-premiären (”bästa tiden i mitt sceniska liv”) eller när hon råkar välta mikrofonen mitt under inspelningen av det program vi lyssnar på.” Camilla Larsson, Helsingborgs Dagblad

Lyssna på Evabritt Strandbergs Sommarprogram här: http://t.sr.se/VnWqlB

Helene Ripa, elitidrottare

”Höjdpunkten: Att Ripa lockar till skratt mellan allvar och starka känslor. Det bidrar också till att det skapas intimitet mellan Ripa och lyssnaren. Många av anekdoterna är personliga och starka såsom när mannen Ronnie kärleksfullt plockar upp protesen ur diket och sätter den på ryggsäcken när Helene Ripa frustrerat cyklat i väg med bara en fot på tramporna eller som när Helene Ripas röst brister när hon berättar om svärföräldrarna som åker land och rike runt för att se henne tävla.” Emmylou Tuvhag, SvD

”Helene Ripa deltog som simmare i Barcelona 1992, men det var som skidåkare hon 22 år senare erövrade guld i Paralympics. Hennes sommarprogram inleds med Radiosportens dramatiska referat från 15 km klassisk stil i Sotji, innan en rörd Helene Ripa tar vid: man kan nästan höra hur tårar bränner under ögonlocken när hon minns det stora ögonblicket. Och det är just Ripas röst och inlevelse, hennes fina intonation och välavvägda pauser som gjuter liv i programmet.” Åsa Sandell, Helsingborgs Dagblad

”Någonstans nära slutet börjar jag andas tyst för att höra. Det är när Helene berättar om hur ingen kom på simtävlingarna, hur mamma tyckte det var ”skönt att färdtjänsten skjutsade” så att hon slapp. Inga aber, inget ”men jag älskar dig ändå mamma”, hon lämnar mamma och pappa där och berättar istället om svärföräldrarna som ALLTID kommer. Rösten darrar när hon pratar om det villkorslösa stödet. Jag börjar gråta. Och mitt i denna gråt börjar jag skratta högt när Helene bjuder på inspelning av Inget stoppar oss nu, så falskt så att änglarna gråter, men underbart.” Malin Wollin, Aftonbladet

Lyssna på Helene Ripas Sommarprogram här: http://t.sr.se/Vl7HTQ

Världshistorien i P1

Prix EuropaVärldshistorien i P1

Nominerat till Stora Radiopriset

Nominerat till Prix Europa

Serien producerades och regisserades av Augustin Erba som dessutom skrev 250 av de 365 avsnitten, nådde en rekordpublik på 2.2 miljoner lyssnare.

”Bästa hittills bland de huvudsakligen dokumentära styckena är Augustin Erbas monolog om Wesley Autreys otroliga hjältemod när han kastade sig ner framför ett tåg och räddade en man som befann sig på spåret. […] som […] ett grekiskt drama. Det är gripande.” Gunilla Brodrej, Expressen, 2013-01-08

”En av de stora kulturhändelserna 2013”, Studio Ett, P1, 2013-07-05

”För övrigt vill jag passa på att hylla Radioteatern och deras serie ”Världshistorien”, inte minst en liten snutt av Augustin Erba, om ”PK-maffians” övertagande av makten i Sverige.” Nina Lekander, Expressen 2013-02-10

”[…] lekfullt anslag […]” Bengt Ohlsson, DN 2013-04-26

”[…] våga satsa en regnig söndag på att podda serien ‘Världshistorien’.” DN Kultur, 13-06-30

Mor mamma morsan

Utsedd till Årets Antologi av tidningen Vi Läser

Journalisten och författaren Augustin Erba står för en [..] extraordinär text [..] Här lyckas han förmedla ett vuxet barns smärta [..] Det blir såväl brutalt som ömt, precis som relationen barn – förälder kan vara.” Karin Andersson, Unt 2012-05-27

”Augustin Erbas text är en av bokens starkaste […]” Lotta Hultén, GP 2012-05-27

”Augustin Erbas och Kristian Lundbergs texter […] har lagt hela smärtpaketet på köksbordet.” Nina Asarnoj, Sveriges Radio Kulturnytt, 2012-05-25

”[…] ovanligt bra, öppenhjärtiga och rörande texter [..] Fredrik Strages text är en av de bästa i antologin. Augustin Erba lyckas också verkligen få sin sjuka och otillräckliga mamma att kliva fram ur sidorna och stanna kvar.” Lena Kvist, Borås Tidning, 2012-05-27

”Det är nästan förvånande att det fungerar så väl att blanda en lyckligt ljus kärleksförklaring till mamma Ingrid (Fredrik Strage) med den stora smärtan i Augustin Erbas text om hans namnlösa mamma. […] jag kan bara höja handflatorna och kapitulera inför att så många lyckats skriva så väldigt bra […]” Malin Ullgren, DN Bok, 2012-05-26


Så blir du en bättre journalist (och gladare)

”Boken präglas av uppriktigt engagemang och en personlig ton. […]
Den här bokens styrka är att den är bred – och därmed aktuell.  Dagens journalister arbetar med text, bild och ljud, på papper eller på webben. Alla dessa mediekategorier tas upp. […] Boken bör kunna användas av alla journalister som vill utvecklas i sitt arbete.” BTJ, Bibliotekstjänst 2010-09

”Boken är välvilligt skriven […]”, Jan Gradvall, DI, 2010-09-17

”[…] en journalistikens Dr. Phil […] halva Scoop-redaktionen kastade sig över recensionsexemplaret […], Jens Mikkelsen, Scoop, Tidskriften för grävande journalistik, 2010 #4

”[…] en rolig, praktisk, konkret, intressant, personlig och innehållsrik bok för alla som är journalister, pluggar till att bli journalister eller bara tycker om att skriva. ” Barnboksbloggen 2011-07-06

Ensamhetens broar
Ensamhetens broar

Vinnare av Stora Läsarpriset 2009

‘(…) med sina uppfordrande frågor om skuld och ansvar erbjuder [Ensamhetens broar] både spännande och tankeväckande läsning.’
Eva Johansson, SvD, 090529

”Erbas stringens, komposition och ovilja att väja för det som svider gör det här till årets hittills mest spännande debut. (…) Obligatorisk läsning för alla som…tja, går utanför dörren och hamnar i samhället ibland.”
Rebecka Åhlund, Borås Tidning, 090529

“(…) hela tiden väldigt bra läsning: rakt skrivet, osentimentalt men vemodigt och lite bittert, tonen är perfekt.”
Therese Bohman, Tidningen VI, 090526

“(…) varsam hand, värme och stor inlevelse (…) säkert och stilrent, med bra flyt.”
Dan Brundin, Bibliotekstjänst, BTJ-häftet nr. 14

”(…) spännande, gripande, engagerande. Jag läser i ett streck utan att lägga ifrån mig boken (…)”
Carina Waern, Helsingborgs Dagblad, 090526

”(…) en av de mest realistiska romaner jag läst på länge.”
Gunder Andersson, Aftonbladet, 090529

“En mycket läsvärd, spännande och lovande debut.”
Tidningen Journalisten, 090611

”Ensamhetens broar är en skarpögd, detaljrik och känslofull berättelse om människor i ett auktoritärt system. (…) Augustin Erba har skrivit en politisk roman. Den handlar om demokratins grundförutsättning (…)”
Kajsa Öberg, Göteborgs-Posten, 090529

”(…) boken är bra, välskriven och mogen i sitt uttryck, engagerande med sitt budskap (…)”
Jens Liljestrand, Sydsvenskan, 090529

“Om [Stig] Dagerman och [Jerker] Virdborg använder den militära klädseln som kamouflageuniform för existentiella frågeställningar, den ene i ångestens form, den andre i thrillerns, så genomför Erba snarare en fältmanöver i praktisk moralfilosofi.”
Nils Schwartz, Expressen, 090529

“Att den (…) är rykande aktuell behöver man inte läsa många tidningar för att märka, om svenska FN-soldater, om Guantánamo, pirater och självmordsbombare.”
Tore Winqvist, UNT, 090605

“En eftertänksam berättelse om att ta ställning för sin egen skull – och andras”
Damernas Värld Nr 8-09

“(…) Erba är en driven skribent. Hans stil är stadigt balanserad – saklig utan att bli hårdkokt, känslig men sällan lyrisk.”
Dan Jönsson, DN, 090630

“Författaren har en skarp blick och det är med stor känsla för demokratins regler som han skrivit boken.”
Bo Persson, Dagbladet, 090707

Augustin Erba psykologiserar inte och den kala prosan som är lättläst som en pojkbok blir nästan paniskt obehaglig av undertryckta aggressioner, djupa orättvisor, förtvivlan av det uppgivna slaget som övergår i – sådan ångest att det inte gick att överleva nuet.”
Lena Thomsson, Gefle Dagblad, 090919

”(…) trots romanens gripande och sorgliga handling, trots att man nog skulle kunna kalla det här en viktig bok om viktiga frågor, så blir det aldrig kvävande tungt. Tvärtom är det direkt lättläst. Kapitlen är korta och språket är rakt. (…) Jag kommer på mig själv med att tänka att nånstans sitter nog Augustin Erba och skriver på sin nästa roman. Och jag vet redan att jag kommer att vilja läsa den också.”
Johanna Koljonen, SR P1 Kulturnytt, 090528

DebutantbloggenDebutantbloggen

“(…) hemsidor som vi tycker förtjänar lite uppmärksamhet (…)
De tre grabbarnas stödjande ord till varandra är helt gripande.”
Daniel Sjölin, SVT Babel, 090128


Uppdrag: pappaUppdrag: Pappa

”Bokens bästa kapitel, skrivet av 36-årige radioproducenten och tv-journalisten Augustin Erba, förtjänar att bli en klassiker i den moderna pappalitteraturen.”
Jan Gradvall, DI, 040901

”Men här finns mycket att hämta. Särskilt ur mörkret (…) i bokens kanske starkaste text av Augustin Erba.”
Dan Hallemar, Expressen, 040910

”Min nye hjälte är radioproducenten Augustin Erba som berättar i Uppdrag: Pappa (…)”
Terri Eriksson, Aftonbladet Föräldrar 040901

”(…) den vackraste text om kärlek och politik jag har läst.”
Niklas Darke, LO-Tidningen, 041029



Flykt SR P1Flykt, Sveriges Radio P1

”Tårarna droppar ner i mitt anteckningsblock: viktigt, äkta, effektivt, skriver jag. ’Flykt’ kan vara det bästa vi får höra i radio i år.”
Rasmus Malm, DN, 050627

”’Flykt’ i P1 borde ligga väl till för ett journalistpris framöver (…) också för att programmet ger en omvärldsförståelse som så ofta saknas i globaliseringsliturgin.”
Marie-Louise Samuelsson, DN, 050727

”Missa inte ’Flykt’ (…) en av de mest originella idéerna som radion fått på länge.”
Martin Aagård, SvD, 050711


Uppdrag: FamiljUppdrag: Familj

”Radioproducenten Augustin Erba skriver gripande om sin strävan (…)”
Maria Bång, SvD, 050518

”Det mest gripande att läsa var radiojournalisten Augustin Erbas text (…)”
Marianne von Baumgarten-Lindberg, Tidningen Medbarn, 050406

”Augustin Erba berättar bokens mest relevanta berättelse (…) [Hans] uppriktiga vittnesmål står ut – inte bara i boken, utan generellt i familjedebatten.”
Lisa Gålmarks, Borlänge Tidning, 050927

”(…) finns nån [text] här i ”Uppdrag: Familj” som Augustin Erba skriver som är väldigt stark (…)”
Mattias Berg, Kulturradion P1, 050503